ایلیا خانیایلیا خانی، تا این لحظه: 16 سال و 24 روز سن داره

ایلیاخانی و اکنون آدلیا خانی

سفر به همدان 2-مناطقی که بازدید کردیم

1392/4/17 16:07
نویسنده : مامان فریبا
805 بازدید
اشتراک گذاری

ضمن تشکر از جناب مهندس صدرزاده که شرایط این سفر را فراهم نمودند دراینجا مختصری از سفرنامه را شرح می دهم:

مورخ دوشنبه  3تیرماه 92 با پرواز آسمان که یکتاپرواز فرودگاه همدان می باشد و هردوشنبه و جمعه مسیر مشهد- همدان را دارد به مقصد همدان بارسفر بستیم.

اولین روز را در هتل آرین اقامت داشتیم ولی به دلیل کمیت و کیفیت پایین از فردای آن روز به هتل خاتم نقل مکان نمودیم.

میدان مرکزی (میدان امام خمینی ره) این شهر توسط مهندسان آلمانی طراحی شده و به نقشه شعاعی معروف است که ۶ خیابان اصلی بطور موازی به میدان اصلی شهر وصل شده و بلوارها بصورت رینگهای اول و دوم آنها را منقطع کرده که در نوع خود کم نظیر است و در ابتدای هر خیابان اصلی دو گنبد نقره‌ای رنگ به تعداد ۱۲ گنبد بنام هر امام معصوم تعبیه شده‌است که نشانگر مذهبی بودن و شیعی بودن این شهر از دیرباز می‌باشد.


 

 

در این روز از مقبره استرو مردخای و حمام قلعه و مقبره باباطاهر بازدید داشتیم.

مقبره استرومردخای

بناي كوچكي است كه يكي از مراكز زيارتي يهوديان ( دومین مرکز عبادت یهودیان پس از بیت المقدس است. اين بنا ساختماني آجري است با دري سنگي كوتاه نزديك به يك متر كه در قرن 7 ساخته شده است.ديوارها پر از نوشته هاي عبري است و دو مقبره چوبي يكي متعلق به استر و ديگري متعلق به مردخاي در زير گنبد قرار دارد. داستان زندگي استر و مردخاي در تورات ذكر شده است. ظاهرا استر همسر خشيارشا بوده است ونام اصليش هدسه است. پس از اينكه به همسري خشيارشا در مي آيد به عنوان ملكه شناخته ميشود. فردي به نام هامان خشيارشا را به يهوديان بد بين ميكند و فرمان قتل عام آنها را ميگيرد. مردخاي عموي استر او را از اين موضوع آگاه ميكند و استر جلوي اين قتل عام را ميگيرد و خشيارشا را از اين فرمان منصرف ميكند.به اين سبب اين دو نفر توسط يهوديان گرامي داشته ميشوند

ایلیا درب ورودی مقبره استر

این حمام که در محله‌ای قدیمی به همین نام و در مجاورت محله (قاشق‌تراشان) واقع شده است، در زمینی به مساحت یک هزار و 700 متر مربع بنا شده است و قدمت آن به دوران قاجاریه باز می‌گردد.

ورودی این حمام به شکل هشتی بوده که پس از گذشتن از این هشتی به حمام سرد و سپس گرم وارد می‌شویم.

 حالت سقف هم گنبدی شکل و مرمت شده است، این حمام مانند سایر حمام‌های تاریخی کشور، در آن رگ‌زنی رخ می‌داده است که این مورد به شکل مجسمه در حمام کار شده است.

موزه این حمام به صورت مردم‌شناسی تعریف شده است، به طوری که در زمان گذشته فردی که جلوی در ورودی حمام مسئول اخذ پول بوده است، به شکل مجسمه درست شده و در کنار آن درویشی نشسته که همین حالت طبیعی به این حمام بخشیده است.

پدر و پسر در حمام قلعه

آرامگاه باباطاهر در شمال شهر همدان در میدان بزرگی به نام وی قرار دارد. در جریان بازسازی که در دوره رضاخان، لوح کاشی فیروزه‌ای رنگی مربوط به سده هفتم هجری بدست آمد که دارای کتیبه‌ای به خط کوفی برجسته و آیاتی از قرآن است و هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود. باباطاهر همدانی، معروف به «بابا طاهر عریان»، عارف، شاعر و دوبیتی‌سرای اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم هجری ایران و معاصر طغرل بیک سلجوقی بوده ‌است. بابا لقبی بوده که به پیروان وارسته می‌داده‌اند و عریان به دلیل بریدن وی از تعلقات دنیوی بوده‌ است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)