ایلیا خانیایلیا خانی، تا این لحظه: 16 سال و 24 روز سن داره

ایلیاخانی و اکنون آدلیا خانی

سفر به همدان 3-مناطقی که بازدید داشتیم

1392/4/17 16:07
نویسنده : مامان فریبا
265 بازدید
اشتراک گذاری

سه شنبه 4تیرماه صبح از میدان شیر سنگی و آرامگاه بوعلی سینا و برج قربان بازدید نموده و عصر هم بازدید از نمایشگاه فرش همدان و دستنکاران و مجریان برگزاری را ملاقات نمودیم.

 

از یادمان‌های تاریخ باستان در شهر همدان مجسمه شیر سنگی است که در انتهای خیابان ۱۲ متری سنگ شیر و در وسط میدان مربع شکلی به همین نام قرار گرفته‌است. تپه‌ای که در حال حاضر مجسمه شیر سنگی بر روی آن واقع شده تپه باستانی است زیرا تابوت متعلق به دوره اشکانی ازآن محل کشف شده و فعلاً در موزه تپه هگمتانه نگهداری می‌شود. این مجسمه به همراه قرینه اش ابتدا در دروازه شهر همدان قرار داشته‌است و اعراب به هنگام فتح همدان آن را باب الاسد به معنی دروازه شیر نامیده‌اند.
در سال ۳۱۹ ه.ق نیز که دیلمیان همدان را به تصرف خود در آوردند دروازه شهر را به کلی تخریب کردند. مردآویج دیلمی قصد داشت یکی از آنها را به ری منتقل نماید ولی چون موفق نشد پنجه‌های یکی از شیرهارا شکست و دیگری را به طور کامل تخریب نمود .
ایلیا و میدان شیر سنگی

جت الحق شيخ الرئيس شرف الملک ابوعلی حسين بن عبدالله که به ابوعلی سينا شهرت يافته است، فيلسوف، دانشمند و پزشک ايرانی است که در فاصله سالهای 370 تا 428 هجری قمری می زيست. زادگاه وی افشنه در نزديکی بخارا بود که با مهاجرت به شهرهای مرکزی ايران و فراگرفتن علوم و دانش زمان خود، در دربار حکومت وقت به مقام های بلند مرتبه رسيد و در شهر همدان شهرت یافت. ابوعلی سينا پس از مرگ در همدان به خاک سپرده شد. برج اصلی آرامگاه دارای 12 پايه است. بلندی برج از کف 23 متر است. در ساخت آرامگاه نوين ابوعلی سينا از سنگ های گرانيت بهره گرفته شده است. نمای اصلی آرامگاه از سنگ خار است. مساحت آرامگاه 3090 متر مربع است. برای بزرگداشت مقام ابوعلی سينا، پيکره وی در ميدان بوعلی سينا نصب شده است. آرامگاه بوعلی سينا در مرکز شهر همدان در ميدانی به همين نام بنا شده است. در اين آرامگاه مزار عارف قزوينی شاعر و تصنيف سرای دوران مشروطيت نيز جای گرفته است.

ایلیا در مقبره بوعلی

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

زهرامامانه ایلیا جون
16 تیر 92 14:11
سلام ایلیا جون میشه بیای به ایلیای من رای بدی کافیه کد 199 رو به شماره 20008080200 ارسال کنی
ممنون میشم


سلام حتما